Мости Києва
Мости – то, мабуть, найпрекрасніші та найскладніші витвори будівництва. Їх створюють на віки. Єднаючи береги, мости поєднують також і людей.
Чи навряд Ви знайдете киянина, який би не пишався мостами свого рідного міста. Кожен міст у Києві є архітектурною пам’яткою столиці. Вони є прикладами різних епох мостобудування та важливих етапів розвитку Києва.
З історичних джерел ми знаємо про те, що у прадавні часи в Києві було декілька мостових переправ через Дніпро та дерев’яних мостів через Дніпрові притоки . Є відомості про ланцюгові мости над ровами Київської фортеці. Біля Видубицького монастиря колись знаходився наплавний міст, який з’єднував береги сивого Славутича. Однак то були тимчасові, недовговічні споруди.
Перший стаціонарний міст у Києві було зведено в середині XIX століття на тому місці, де зараз мчать над Дніпром поїзди метрополітену. То був Ланцюговий міст – один з найдовших та найестетичніших у тогочасній Європі. Довжина ланцюгового моста дорівнювала 730 метрам. Він проіснував майже 70 років, однак, як і багато інших мостових споруд Києва, не дійшов до сьогодення.
Усі нинішні мости Києва, якими сьогодні користуються та милуються з високих пагорбів його мешканці, збудовані порівняно недавно – у повоєнні часи. На даний момент над хвилями Дніпра-Славутича зметнулося дев’ять мостів. Десятий, у стадії повільного будівництва, є одним з найбільш довгоочікуваних проектів у місті.
Загалом у Києві нараховують понад 60 різних мостових споруд та приблизно 70 шляхопроводів, побудованих на перехресті автошляхів та залізниць.
В історії мостобудування Києва відомі навіть рекорди. Так, після звільнення Києва від гітлерівців у місті було зведено тимчасову переправу через Дніпро лише за 13 діб. Будівельники та солдати працювали цілодобово, нерідко під ворожими бомбами, і вже 20 листопада 1943 року переправою пішли ешелони з важкою технікою.
Сім років потому поряд із тимчасовим з’явився капітальний міст – Залізничний. Споруджений із використанням збірних залізобетонних конструкцій, він і сьогодні справно працює.
Надалі у спорудженні усіх без винятку мостів Києва широко використовувались новітні досягнення науки й техніки. Так, у 1953 році почався новий етап не лише у київському, але й у світовому мостобудуванні – береги Дніпра з’єднав перший у світі суцільнозварний міст. Він отримав ім’я свого творця – академіка Є.О. Патона, відомого талановитого інженера.
1957 рік порадував киян спорудженням Паркового пішохідного мосту – легкої, витонченої, але й водночас надійної конструкції. Завдяки цьому мосту відвідувачі пляжів змогли уникнути необхідності діставатись місць відпочинку катерами.
У 1965 році було відкрито міст Метро. Ланцюжок чарівних арок зімкнувся над рікою, і поїзди метрополітену попрямували на лівий берег Дніпра. До речі, арки цього мосту змонтовані з готових блоків, вагою понад 80 тон без помостів, і сьогодні такий спосіб монтажу за кордоном називають «українським методом».
Восени 1976 року від Оболоні до житлових масивів Лівобережжя простягся Московський міст. Його 115-метровий пілон є виразною особливістю навколишніх краєвидів. Для спорудження мосту київськими будівельниками було виготовлено 53 кілометри металевих канатів, які з’єднали у шість пар міцних вантів. Саме вони частково несуть на собі тягар конструкції.
Спробою вирішити транспортну та екологічну проблеми міста було спорудження 8-кілометрового Південного мостового переходу (1990 рік). Вперше в Україні міст був розрахований на автомобільний та рейковий шлях, покриття якого закріплено на комбінованій балці зі сталі та залізобетону. Є найдовшим у Києві.
А ще є Гаванський, Петровський, Подільсько-Воскресенський, Дарницький мости над Дніпром. У Києві є мости із романтичними назвами: Венеціанський міст, міст Кохання…
Мости Києва – це неповторна риса обличчя нашого міста, як канали в Амстердамі або башти у Празі. Вони вірно слугують Києву та його жителям впродовж багатьох років. Між тим, київські мости приховують чимало цікавинок, про які ми пропонуємо Вам дізнатись на екскурсії «Мости Києва».
Фото мостів Києва
Фото 1
Фото 2