Сквер Небесної Сотні. Мурал-зображення Сергія Нігояна
Сквер Небесної Сотні, розташований в історичному центрі Києва, поруч із Михайлівською площею – яскравий приклад того, як кияни спільними діями можуть позитивно впливати на місто та його розвиток.
Земельна ділянка, на якій було створено сквер, перебувала у приватній власності до 2014 року і була запланована під будівництво чергового готельного комплексу. Під час буремних подій Майдану паркан навколо ділянки було знесено активістами. Пізніше волонтери прибрали звідси звалище, розпланували сквер, висадили дерева та створили дитячий майданчик. І, хоча після цього ще довго тривали суди щодо права власності на ділянку, сьогодні справедливість та законність її передачі громаді міста ні в кого не викликає сумнівів.
Влітку 2015 року відбулось урочисте відкриття скверу. Ініціаторами створення скверу були активісти Євгенія Кулеба та її чоловік, які мешкають у будинку поруч зі сквером. Разом із сусідами вони висаджували декоративні катальпи, тюльпани та інші рослини, які прикрашають простір, а також брали участь в облаштуванні невеличкого саду каменів. До створення громадського простору також долучилися родичі Героїв Небесної Сотні.
Цікаво, що дитячий майданчик був створений у результаті опитування серед місцевих дітлахів. Більшість дитячих голосів було віддано за те, щоб на майданчику з’явились будиночок, сходинки та машинка, що ними сьогодні бавляться малі. Також у дітей була нагода взяти участь у висадці рослин.
Влітку в Сквері Небесної Сотні влаштовують перегляд кінофільмів.
Зображення Сергія Нігояна
Безумовно, найбільшу увагу у сквері привертає так званий мурал-арт, або настінний живопис, який зображує Героя Небесної Сотні Сергія Нігояна. Для українців цей образ добре впізнаваний. Але іноземцям, необізнаним із подіями Революції Гідності, нерідко здається, що це зображення Ісуса Христа, особливо якщо врахувати сусідство скверу із славетними Михайлівським та Софійським соборами. Дійсно, є певна схожість. Але цікаво також, що у портреті Нігояна можна простежити певні риси схожості з його автором.
Так, португальський художник Алешандре Фарту, який приїхав до Києва на запрошення активістів, щоб створити цю роботу, не заперечує деякої схожості. Проте, за його словами, вирішальною у створенні концепції муралу була не вона. Переглядаючи матеріали про Майдан та його загиблих героїв, автор композиції передусім звернув увагу на погляд Сергія Нігояна, який він назвав «очима всієї Небесної Сотні» і який він успішно відтворив у своїй роботі.
Зображення Нігояна створене на тинькованій стіні будинку площею близько 100 м² методом вирізьблення, тобто свого роду видряпування. На жаль, такий витвір стріт-арту є нестійким через бруд довкілля та опади. Але це є нормальним для концепції вуличного мистецтва, адже його адепти не ставлять за мету створення віковічної роботи, а навпаки, підкреслюють таким чином її актуальність, зв'язок із сучасністю.
У 2016 році, під час урбаністичного конкурсу The European Prize for Urban Public Space у Барселоні, Сквер Небесної Сотні здобув перемогу у номінації «Особлива згадка».
Наші гості побачать Сквер Небесної Сотні під час автобусної та пішохідних екскурсій Києвом.
Художник Алешандре Фарту
Алешандре Фарту (Alexandre Farto), також відомий як Vhils, народився 15 лютого 1987 року та виріс у Сейшалі – індустріальному передмісті Лісабона. З юних років знаходився під впливом інтенсивного розвитку португальської столиці та урбаністичних трансформацій міста. Спочатку вивчав графіку та анімацію 2D/3D у Лісабоні, а з 2007 року здобував художню освіту у Лондоні.
Всесвітньо відомим Фарту став після фестивалю «Канс», який відбувся в Лондоні 2008 року. Тоді одна з його робіт опинилась на шпальтах «Нью Йорк Таймс», і цього виявилось достатнім для загального визнання.
«Фірмовою» технікою Фарту є висвердлювання малюнку на штукатурці старих будинків, дверей, парканів, а також заводів або частин певної інфраструктури, часом покинутої або занедбаної.
Для художника, як для вихідця з індустріальних районів, ці об’єкти є близькими. Він добре обізнаний із проблемами великих міст. Він знає, наскільки депресивними можуть бути урбаністичні споруди, тому прикрашає їх креативними зображеннями. І це не лише портрети відомих особистостей, але й звичайних людей, доля яких певним чином пов’язана з тією чи іншою спорудою. Так, один з його проектів — це портрети мешканців районів Лісабону, де відбулось знесення будинків, у результаті якого люди опинились на вулиці. Інший соціальний проект – зображення звільненої працівниці на стіні закритої бавовнопрядильної фабрики у Гонконгу.
Київська робота митця – зображення Сергія Нігояна – також підкреслює близькість його творчості із сучасністю. Художникові були запропоновані інші варіанти для створення, зокрема історичні особистості, але Фарту надав перевагу новому герою, який є втіленням актуальних проблем та подій.